„ Iz spomenara naših mista“
U sklopu obrazovanja za ODRŽIVI RAZVOJ koji počiva na tri jednako vrijedne i međusobno prožete komponente: DRUŠTVO – kao socijalna komponenta, GOSPODARSTVO – kao ekonomska komponenta te PRIRODNI OKOLIŠ – kao ekološka komponenta ovu godinu naša škola nastavlja nakon prošlogodišnjeg eko projekta „Održiva energija“ , s projektom kulturne baštine pod nazivom „ Iz spomenara naših mista“ ( Supetar, Sutivan i Nerežišća).
S obzirom na cilj obrazovanja za održivi razvoj da se osposobi današnje učenike za vrijeme koje dolazi, vrijeme u kojem će oni biti dio radno aktivnog stanovništva u kojem će donositi odgovorne i dalekosežne odluke, najvažnije je da ih osposobimo i naučimo da sami uče, te da budu otvoreni i spremni učiti cijeli život. Upravo ovim nastavnim projektom kroz multidisciplinarno povezivanje odn. integraciju nastavnih sadržaja iz više nastavnih predmeta želimo da učenici kroz različite aktivnosti spoznaju, nauče, istraže, doznaju više o svom rodnom mjestu, znamenitim spomenicima, ljudima te tradiciji i običajima svojih predaka.
Cilj ovog projekta je da spoznaju vrijednosti svoje kulturne baštine, razviju ljubav i poštovanje te njegovanje prošlosti i potrebe za očuvanjem svega onoga što predstavlja tradiciju njihovog mjesta te razviju izrazito poštovanje prema svojim predcima i njihovom teškom i mukotrpnom težačkom životu.
Na takav način učeći o prošlosti svojih mjesta potičemo ih na poštivanje tradicije budući da i oni sami danas ostavljaju trag koji će sutra predstavljati prošlost onih koji dolaze kao njihovi potomci. Također učenici istražujući i učeći o kulturnoj baštini svojih mjesta razvijaju potrebu za zaštitom kulturne baštine, ljubavi prema svom otoku, svojoj domovini te potrebu za zaštitom svih naših materijalnih i nematerijalnih dobara kao i potrebu isticanja njihovih posebnosti u europskom okruženju.
Također cilj ovoga projekta je da učenici nauče koliko je čuvanje prošlosti – svoje baštine zapravo ulog u očuvanju i svoje budućnosti. Kroz različite aktivnosti, prikupljanje, istraživanje, intervjuiranje, prikupljanje starih predmeta , pisanje, čitanje, slušanje, bilježenje raznih podataka, timski rad, međusobnu suradnju učenika, prezentacije… prikupljeni materijali kao „spomenar“ naših mjesta biti će realiziran kroz različite prezentacije i ovu godinu kroz „Otvorena vrata naše škole“- projektni dan koji će se realizirati za Dan škole kada naša škola otvara vrata našim roditeljima i cijeloj lokalnoj zajednici kako bi prikazala rad i trud naših učenika i učitelja kroz projektnu nastavu.
Očekujemo suradnju sa svim kompetentnim ljudima naših mjesta, Supetra, Sutivana i Nerežišća, koji će nam pomoći, pored nona i nonota, u potrazi za izgubljenim vremenom u stvaranju spomenara „naših mista“.
Dan Otvorenih vrata u područnoj školi Sutivan
Autor: Sandra Dasenčić Eterović, 30. 6. 2014.
Projekt kulturne baštine „ IZ SPOMENARA NAŠIH MISTA“ Suhozidi i bunje – „Trag predaka u kamenu“ PROJEKTNA NASTAVA UČENIKA 3. I 4. RAZREDA P.Š.SUTIVAN Suhozidi i bunje danas slike i trajni spomenici surovog i teškog života i stalne borbe čovjeka za opstanak na krškim stjenovitim predjelima. Cilj projekta je razvijati kod učenika svijest o očuvanju i zaštiti ove ne materijalne baštine. Upoznati učenike o suhozidnoj baštini i umijeću i vještini gradnje. Pobuditi u njima osjećaje i sjećanja na naše pretke i njihov težak život. Potaknuti učenike na očuvanje i brigu da ove građevine ostanu i postanu priznata kulturna baština.
Radom na projektu prikupljali smo usmene i pismene,slikovne informacije,odlazili na teren, crtali ,slikali i pisali i lijepo se zabavljali. Naša radionica izrada suhozida i bunja od prirodnog kamenja bila je uzbudljiva,zanimljiva i uspješna. Svi smo bili sretni i ponosni na svoje uratke.
Prezentacija naših radova bila je uspješna. Naučili smo,a ne zaboravite i Vi:
Suhozidi i bunje-ukrasi naših polja, maslinika i vinograda vrijedna su baština,ne građevinski materijal. Porušimo li sve suhozide dogodit će se nepopravljiva šteta na gubitku plodnog tla i promjeni krajobraza. NE ispunjavajte suhozide mortom! To ih ubija. Suhozidi i bunje nisu samo hrpe kamenja,već zanimljiv ekosustav, stanište biljnih i životinjskih vrsta(puževa,zmija,guštera i raznih kukaca). Oni čuvaju vlagu,tlo,smanjuju djelovanje vjetra i daju zemljištu posebnu mikroklimu. Suhozidi i bunje podignuti su kao prirodne granice između polja,visoki da ih ovca i koza ne mogu preskočiti,snažni da ih bura i jugo ne mogu srušiti. Suhozidi,gomile i bunje spomenik su teškog života naših predaka nastali krčenjem teško obradivih površina i vještim slaganjem kamenja. Svojim oblicima i površinom,izgledom i namjenom jedinstven su primjer pučkog autohtonog graditeljstva. Naši stari su govorili:“Kad nađeš kamen vrati ga na gomilu!“ Svaka naša bunja ima svoju priču,svoju vrijednost. Sagraditi bunju bio je težak i naporan posao. Gradile su ih vješte ruke,slaganjem kamen na kamen bez korištenja morte. Danas su mnoge porušene,zapuštene i obrasle šumom i korovom. Obnoviti,popraviti bunju danas je skup i težak posao. Rijetke bunje su danas i turistička atrakcija. Nešto što se ne viđa svugdje,nešto što ima svoju prošlost,sadašnjost,a nadamo se i svoju budućnost.
Kamen,znoj,trud i rad naših predaka,vještina graditelja i njihove tehnike slaganja kamenja-suhozidi,gomile i bunje zaslužuju svu našu pažnju,brigu,zaštitu i očuvanje. Svjesni njihove neprocjenjive vrijednosti,kulturne nematerijalne baštine , na ovaj način čuvamo uspomene na naše pretke.
Suhozidi,gomile i bunje - naša su prošlost,sadašnjost i budućnost. Danas trajna slika i ukras naših polja,maslinika i vinograda. Naša ljubav- trag predaka u kamenu!
Učiteljica: Antonela Vodanović
Područna škola Sutivan
Portali |
> Priručnik za učenje ... |
> Agencija za odgoj i ... |
> Ministarstvo znanost... |
> UNICEF |
> HDPIO |
> Mreža škola bez nasilja |
On-line rječnici |
Dnevni tisak |
« Svibanj 2024 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 |
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |